Top Ad unit 728 × 90

randomposts

Éjjen az oktatásy reeform!

Emlékszünk még Chomsky tízparancsolatára? A 7. pont így szól: "Az embereket a lehető legnagyobb tudatlanságban és műveletlenségben kell tartani, mert így nem lesznek motiváltak magasabb ideálok és összetettebb tervek megvalósításában. Butítsd le az oktatásügyet, tedd korrupttá és hozd a működésképtelenség küszöbére. Egy ilyen iskolarendszer a közvélemény manipulálásának ideális eszköze."

Theodore Schultz szerint egy ország gazdasági versenyképessége nagyban függ az oktatási rendszerének hatékonyságától. Egyáltalán nem mindegy milyen minőségű az a humánerőforrás, ami az iskolapadból kikerülve a későbbiekben munkát vállal. A hatékonyság kulcsa tehát a munkaerő minőségében keresendő.

A PISA (Programme for International Student Assessment) vizsgálat célja annak felmérése, hogy az iskolapadokat hamarosan elhagyó 15 éves tanulók milyen mértékben rendelkeznek azokkal az alapvető ismeretekkel és kompetenciákkal, amelyek a mindennapi életben való boldoguláshoz, a továbbtanuláshoz vagy a munkába álláshoz szükségesek. A vizsgálat során elsősorban nem az iskolai tananyag számonkérése a cél, hanem annak felmérése, hogy a tanulók megállják-e helyüket a mindennapi életben, képesek-e tudásukat hasznosítani, új ismereteket befogadni és azokat alkalmazni. Ennek érdekében a PISA igyekezett olyan mérőeszközöket kialakítani, amelyek lehetővé teszik, hogy a tanulók teljesítményei nemzetközileg összehasonlíthatók legyenek.
“Csak abban a statisztikában hiszek, amit én magam hamisítok” - érvelnek Churchill szavaival a statisztikában nem bízók rendszeresen, de itt most finoman szólva tényleg "kilóg a lóláb"... A frissen publikált PISA-jelentés szerint a magyar diákok teljesítménye az összes vizsgált területen romlott az elmúlt években. Nem egyedi kisiklásról van szó: a természettudományos és a matematika eredmények folyamatosan rosszabbodnak az elmúlt 15 évben, de még a 2009-ben átmenetileg jobbnak mutatkozó szövegértésben is visszaestünk, így most minden területen az OECD-átlag alattiak a magyar értékek.

Kis ország lévén kevés dolog terén rúghattunk labdába, de a magyar oktatásra nemzetközi szinteken is felfigyeltek. Rengeteg példát hozhatnék magyar feltalálókra, művészekre, gondolkodókra, akik a nagyvilág előtt is elismerést vívhattak ki maguknak. Ezt a potenciált a jelek szerint szépen lassan el fogjuk veszíteni, ha nem kezdődik valami gyökeres változás az oktatásügyben. Gyökeres változás pedig csak úgy mehet végbe, ha az alapoktól kezdve épül újjá az oktatáspolitika.

A minap került a kezembe egy általános iskolai tankönyv. Gyorsan átforgattam, de megakadt a szemem "A család" címszónál. Egy illusztrációval kezdődött a lecke, amin a családot ábrázolták a következőképpen: A gyerekek tévéznek, míg apa a számítógép előtt ülve mered a képernyőre. Mindeközben anya főz és egyszerre telefonál. Úgy látszik a család egészséges "intézménye" lassan kiveszőben van. Hogyne lenne, ha már a tankönyveken keresztül azt sulykolják, hogy a fentebb leírt családmodell egy természetes állapot.

Az emberi személyiség, kialakulásának kezdeti szakaszában olyan mint a forró műanyag. Hajlítható, rugalmas és könnyen formálható. Az idő előrehaladtával ez a személyiség gyakran kihűl és kevésbé rugalmas. Ilyenkor egy-egy nagyobb krízis során a személyiség a rugalmasság elvesztéséből kifolyólag nem hajlik tovább, hanem törik. Egyértelmű, hogy a legnagyobb szerepe azoknak a szociális hatásoknak van, amik a gyermeket a személyiség-fejlődés korai szakaszában érik. A magyarországi felsőoktatási ponthatárokat illetően a tanítóképzők elvárásai a legalacsonyabbak közül kerülnek ki. Az alapvető kompetenciák elsajátításának záloga az alapok megfelelő lefektetése, ez pedig az általános iskolai oktatás feladata.

Az utóbbi években nyilvánvalóvá vált, hogy szükség van az oktatás teljes körű és átfogó átalakítására, aminek végrehajtása nem könnyű feladat. Ennek ellenére az Oktatási Minisztérium "előretolt bástyaként" funkcionáló miniszterekkel és miniszter asszonyokkal próbálja megvalósítani az új oktatáspolitikai agyrémet. Persze, valaki kell aki elviszi a balhét, ha egy olyan tervezetről van szó, ami gyakorlatilag működésképtelen. Hiányoznak ugyanis azok a több évet igénybe vevő hatástanulmányok, amik a zálogaként funkcionálnak egy ilyen reform sikerességének.  A nemrégiben bevezetésre került pedagógus életpályamodellt illetően gyakorlatilag "vak vezet világtalant". Az ez évtől hatályba lépett pedagógus előmeneteli rendszert tekintve majdhogynem kivitelezhetetlen a pedagógusokat ellenőrző és minősítő állami apparátus megvalósítása és működése. 

Egy ország teljes tönkretétele az oktatás lezüllesztésével kezdődik. Lehet "elmúltnyolcévezni" meg "hoffmannrózsázni", de a NAT (Nemzeti Alaptanterv) sem mai darab. Hosszú, kitartó és folyamatos munka eredménye volt, hogy az oktatásunk mélyrepülésbe kezdett és magabiztos lépéseket tett a kollektív elhülyülés érdekében. Az íróasztal mögötti döntések közepette pont azok vesznek el akik érdekében szükségesek a változások és ezek nem mások mint a gyerekek. Egy dolgot azonban ne felejtsünk el: akár tetszik akár nem, a jövőnk gyermekeink kezében nyugszik. Egyáltalán nem mindegy, hogy öntudatra soha nem ébredő magatehetetlen birkákat nevelünk fel, vagy széles látókörű, magasan kvalifikált, egészséges személyiségek lesznek a szép, új világ kovácsai.


Éjjen az oktatásy reeform! Reviewed by envagyokapeterproba on 6:55 Rating: 5
Kontrollblog © Minden jog fenntartva!

Kapcsolatfelvételi űrlap

Név

E-mail *

Üzenet *

Üzemeltető: Blogger.